Jokaisen organisaation on syytä uudistaa toiminta-ajatuksensa ja –mallinsa pysyäkseen mukana yhä nopeammin muuttuvassa toimintaympäristössä.

Kirjoitan tätä katsaustani 8.12.2015 palatessani Englannista IABM:n (International Association of Broadcast Manufacturers) vuosikokouksesta ja luettuani professori Vanjoen johtaman työryhmän liikenneministeriölle laatiman ”Pätevät Pärjäävät” -mietinnön. Niin kokouksen anti kuin mietinnön mielipiteet herättävät ajatuksia.

Ruotsalaisen Ericssonin näkemys on, että he ovat nyt videoverkkojen ja niihin liittyvien palveluiden tarjoaja. Heidän unelmissaan maailmassa on vuonna 2020 peräti 26 miljardia internetliittymää, joista 15 miljardia sopii videotoistoon. Tämän seurauksena PayTV-operaattorit ja SetTop Boxit käyvät tarpeettomiksi. Kaikki jakelu tapahtuu IP:n yli. Märkä uni! Jos se toteutuu, suosittelen ostamaan energiayhtiöiden osakkeita, sillä antenniverkkoon- ja satelliitteihin pohjautuvan TV-ohjelmien jakelun korvaaminen pilvipalveluilla edellyttäisi pelkästään USA:ssa kuuden uuden ydinvoimalan verran sähkön lisätuotantoa. Ei siis kovin vihreä tavoite. Valtavat 26 miljardia päätelaitetta palveluineen tekisi jopa Olkiluodosta kannattavan.

Pop Up -ravintoloiden jälkeen meitä ilahduttaa Pop Up -TV

Kaikki eivät jaa ericssonilaista unelmaa. Monien mielestä IP-yhteydet sopivat hyvin personoituun viestintään ja oheispalveluihin, mutta kaatuvat jatkossa(kin) jos esim. olympialaisten päälähetykset tai Super Bowl haluttaisiin jakaa IP:n yli kaikille katsojille kaikkiin päätelaitteisiin samaan aikaan lineaarisesti.. Terrestiaalijakelua ja nimenomaan DVB-T2:ta tullaan tarvitsemaan kun puhutaan joukkomediasta, jota yleisradiotoiminta pohjimmiltaan on. Saa nähdä, miten kestävän alustan Yle löytää uuden pääkanavansa Areenan pohjaksi. Kansallisia riittävän tehokkaita CDN-palvelun tarjoajia ei tänä päivänä ole. On vain ylikansallinen Akamai ja usean amerikkalaisen toimijan yritys saada pilvipalvelustaan riittävän tehokas.

Missä menee joukkomedian raja? Jos Urho TV:tä lähdettäisiin tänään perustamaan uudestaan, tuskin kukaan sitä koko maan kattavan persoonattoman DVB-T-jakelun pohjalle enää rakentaisi. IP-TV:n kautta jaettuna päästäisiin nyt kaksisuuntaiseen yhteyteen ja näin oppimaan katsojan mieliteot ja tarpeet uusien maksullisten palveluiden pohjaksi. IP-pohjaisten TV-palveluiden kehittämisessä on näet katsojan kaupallisella profiloinnilla merkittävä rooli aivan kuten webbisivujenkin suunnittelussa.

Koukuttava ja kiehtova huomispäivä! Kohderyhmänsä tarpeet tunnistava IPTV tarjoaa myös kehitysalustan myös ”Pop Up” TV-kanaville!? Tuottajat ja teleoperaattorit, pistäkääpä mietintämyssy päähän! Millaisille Pop Up -kanaville voisi löytää rahoitusmallin?

Media-alan koulutusta voi kehittää, mutta ei supistaa

On helppo yhtyä Vanjoen yksityisten mediatalojen tervehdyttämistä tukevan ja sähköisen viestinnän liberaalisuutta kannattavan raportin moneen kohtaan, mutta yhtä näkemystä en allekirjoita.

Raportti kehottaa pienentämään mediakoulutusta vedoten siihen, että perinteiset mediatalot ovat vähentäneet väkeä surutta. Muilta osin jopa suhteellisen avoimesti huomispäivään katsova raportti näyttää täysin unohtavan sen, että tänään tehdään reippaasti enemmän digitaalista mediaa kuin koskaan ennen! Internet on muodostunut merkittäväksi jakelutieksi mielipiteille, mainonnalle, markkinoinnille ja koulutukselle. Jakelun monipuolistuminen on herättänyt eloon jopa yritysvideoiden markkinat puhumattakaan vaikkapa vakaumuksellisten järjestöjen sidosryhmäviestinnästä.

Ehkäpä Aalto-yliopiston elokuvataiteen osaston opit eivät enää parhaalla mahdollisella tavalla istu näihin uusiin elävän kuvan käyttöalueisiin, mutta tarinan kerronnan, dramaturgian ja teknisten osa-alueiden taitoja tarvitaan jatkossa paljon aiempaa enemmän. Olen siksi media-alan koulutuksen supistamisesta selvästi eri mieltä Vanjoen työryhmän kanssa ja toivon, että vaikkapa Satu ry heräisi kartoittamaan mitä osaamista jatkossa eniten tarvittaisiin.

Huomisen mediamaailma pitää sisällään sekä uusia haasteita kohtaavan joukkoviestinnän että yhä personoidumman interaktiivisuutta ja tietojen analysointia sisältävän kohderyhmäviestinnän. Jälkimmäisen voimakkaasta kasvusta kertoo jotakin se, että webbijakeluun liittyvä liiketoimintamme on moninkertaistunut vuoden 2015 aikana.

Meidän on ollut pakko miettiä toiminta-ajatuksemme uusiksi. ”Your Guide to Digital Media” on kaikkien mielipidemittausten mukaan edelleen vahva slogan, mutta täsmennän sitä toteamalla: ”Mediatraden tehtävänä on auttaa asiakkaitaan menestyksekkäästi luomaan ja ylläpitämään digitaalisen median sisältöjä ja jakelukanavia, oli sitten kyse joukko- tai kohderyhmäviestinnästä”.

Se, että toimintamme kattaa koko ketjun kuvaamisesta koteihin ja kannettaviin päätelaitteisiin, antaa meille perspektiiviä ja näkemystä.

Uskon, että uudet sivumme ja toimintamme sosiaalisessa mediassa mahdollistavat meitä kaikkia hyödyttävän vuoropuhelun käynnistymisen.

Eero Saarinen

Ps. 19-12-2015 Sanoma tarjoaa PopUp TV:tä!

Avasin aamun Hesarin (painettu versio) ja yllätyin iloiseksi. Itasanomat tarjoaa tänään erinomaisen esimerkin PopUp TV:stä ”Huippunyrkkeilyä suorana klo 18.05 – 24.00”!

Ansaintalogiikka ja kohderyhmä hyvin hallinnassa.

Onnittelut!

Eero S