Tommi Rosnell Ι 10.10.2018

Tällä palstalla Tommi Rosnell tutkii tuotantokameroiden ja -valojen uusia tuulia: kävimme kavereiden kanssa fiilistelemässä Redin isointa kennoa.

Painan punaista nappia ja tuulettimet heräävät eloon. Hetken kuluttua kameran monitorille ilmestyy Redin logo. Monitori heräilee, otan linssisuojuksen pois ja avaan 50 mm Sigma Prime objektiivin aukon T2:n jo valmiiksi. Kokeilen kameraa ensimmäistä kertaa puolihämärässä olohuoneessani ja suuntaan sen parin metrin päässä iltaleikkejään leikkivään poikaani. Kuva ilmestyy ruudulle ja tarkennan: Heti huomaa, että nyt on iso kenno, syvyysterävyysalue on ohut ja bokeh sakeaa.

Monstro 8K Redcode RAW 7:1/ Kuva: Tommi Rosnell

Red julkisti Monstron lokakuussa 2017. Se on kolmas Redin julkaisema 8K-kenno, joista tällä hetkellä Monstron lisäksi on myynnissä S35-kokoinen Helium. Vaikka molemmat kennot ovat resoluutioiltaan 8K-kennoja, ne eroavat oleellisesti toisistaan pinta-alassa, Monstron ollessa lähes kaksi kertaa suurempi. Red kutsuukin Monstroa VistaVision-kennoksi, viitaten Paramountin freimikokoa kasvattaneeseen keksintöön 1950-luvulla. Valokuvaajille tuttuun täyskennoon Monstro vertautuu leveämpänä, mutta korkeudeltaan matalampana 40,96 mm X 21,60 mm pinta-alallansa.

Luonnollisesti kennon koko pinta-alan hyödyntäminen asettaa uudet vaatimukset sekä objektiiveille että muille optiikkaan vaikuttaville lisäosille, kuten matteboxille ja suotimille. Valitsimme kuvauksiin Sigman T1.5 FF prime-linssit, jossa kirjainyhdistelmä FF viittaa sanoihin full frame. Perinteiselle S35-kokoiselle kennolle tarkoitetut linssit eivät riitä kattamaan Monstron pinta-alaa. Onneksi linssien valmistajat ovat varautuneet full frame videokuvaamisen suosion kasvuun jo muutaman vuoden ajan, ja useimmilta valmistajilta löytyy omat full frame -settinsä.

Monstro 8K Redcode RAW 7:1/ Kuva: Mirva Valkeapää

Kuvaamme Hernesaaren rannassa, jonne olen kutsunut erään ystäväni tyttären malliksi. Aurinko tulee pilvimaton takaa esiin juuri kun valmistaudumme kuvaamaan. Valotusmittari antaa lukemaksi f45 keyn/takavalon puolelle. Valo ja kontrasti on kuitenkin mielestämme liian kovat, ja asetamme mallin osittain laiturilla seisovien koppien varjoon. Heijastamme reflellä valoa hänen kasvoillensa ja nyt key on f22, filli f16. Laitamme matteboxiin 5 aukkoa harmaasuotimia. Takana näkyvät pilvet huitelevat siellä f45:ssä ja yli. Valotamme kasvot noin aukon yli keskiharmaan ja ryhdyn kuvaamaan. Monstro-kenno suoriutuu tällaisista kontrasteista leikiten Redin lupaamalla yli 17 aukon dynamiikallaan.

Monstro 8K Redcode RAW 7:1/ Kuva: Matilda Lönnberg

Red on perustamisestaan lähtien ollut digitaalisten elokuvakameroiden valmistajana edelläkävijä. Se esitteli ensimmäisenä rungon sisäiseen raw-videotallennukseen pystyvän kameran. Samoin useat sen esittelemät mallit ovat venyttäneet elokuvakameramaailman käsityksiä resoluutiosta ja dynamiikasta. Lisäksi Redcode Raw -koodekki on julkistuksestaan lähtien ollut yksi maailman parhaista koodekeista häviöttömän kompressoinnin laadussa, sallien korkeammat, ekonomisemmat kompressointivaihtoehdot raw-tallenuksessa kuin kilpailijansa.

Monstro 8K Redcode RAW 7:1/ Kuva: Tommi Rosnell

Monstrossa on kaksi asiaa yli muiden: resoluutio ja dynamiikka. Yleensä resoluutio mielletään vain kuvan tarkkuuteen vaikuttavana asiana, mutta se antaa myös edun väritoistoon. Nykyään vallalla oleva CMOS-kennoteknologia tallentaa kuvan Bayer-tekniikalla. Bayer-tekniikassa lopullisen kuvan värit muodostetaan vertailemalla naapuripikseleihin tallentunutta dataa toisiinsa. Tätä prosessia kutsutaan interpolaatioksi, mutta tosiasiassa se on valistunutta arvaamista, vaikkakin nykyaikaiset kamerat suoriutuvat siitä erittäin hyvin, eikä sitä kuvasta juurikaan huomaa.

Jos kuitenkin tallenteen resoluutio on merkittävästi suurempi kuin aiotun toimitusformaatin, voi yksittäisten pikselien värien muodostamiseen tarvittavan datan määrä kasvaa niin suureksi, että toimituskappaleen värit muodostuvat käytännössä ilman interpolaatiota. Tämä antaa edun väritarkkuudessa. Monstron 8K-kenno mahdollistaa täyden väri-infon toimituskappaleen vielä 4k resoluutiossakin ja on siten turvallinen hankinta pitkälle tulevaisuuteen.

Minä ja Monstro/ Kuva: Mikko Saarelainen